Co to jest wayfinding?
Wayfinding można opisać jako swego rodzaju rozwiązanie problemów przestrzennych, ponieważ jest to system, dzięki któremu osoby przebywające w danym miejscu, doskonale orientują się dokąd mają iść, aby trafić do celu. Ponadto potrafią one dokładnie określić miejsce, w którym się w danej chwili znajdują.
Wayfinding pełni więc istotną funkcję w organizacji ruchu w przestrzeni publicznej. Trudno sobie dzisiaj wyobrazić chociażby biura bez tabliczek przydrzwiowych, które pomagają szybko i sprawnie odnaleźć właściwe miejsce. Brak wyraźnego oznakowania firm mógłby prowadzić do dezorientacji pracowników lub potencjalnych klientów i niepotrzebnej straty czasu w poszukiwaniu celu. Dlatego też pojęcia wayfindingu i oznakowania obiektów można uznać za blisko ze sobą spokrewnione, ponieważ oba dotyczą efektywnego prowadzenia użytkowników w danej przestrzeni.
Jakie są korzyści z wayfindingu w biurze?
Wayfinding usprawnia komunikację w środowisku biurowym, ponieważ wprowadza jednolite nazwy takich przestrzeni, jak np. pokoje spotkań i obszary pracy zespołowej, dzięki czemu pracownikom znacznie łatwiej jest odnaleźć się w przestrzeni biura. Na dodatek wpływa to na szybsze i lepsze współdziałanie zespołów. Starannie zaprojektowany system wayfindingu pozwala szybko zlokalizować odpowiednie strefy. Pozwala więc oszczędzić czas i zmniejszyć dyskomfort związany z poszukiwaniem pomieszczeń, a na dodatek upraszcza tym samym codzienne obowiązki pracowników. Robiąc projekt biura powinno się o takie elementy zadbać, aby również oszczędzić sobie czasu i kosztów z dodatkową aranżacją i wdrożeniem prawidłowego oznakowania przestrzeni.
Oznakowanie stanowisk pracy oraz elementów wyposażenia stanowi bardzo ważny element zarządzania zasobami, ponieważ ułatwia organizację pracy i monitorowanie majątku firmy. Wprowadzenie graficznych komponentów związanych z identyfikacją wizualną, czyli space brandingu, wpływa pozytywnie na komfort pracowników i sprawia, że przestrzeń biurowa staje się bardziej przyjazna i inspirująca. Dostosowanie wnętrz za pomocą odpowiednich oznaczeń zwiększa także poczucie więzi u pracowników z organizacją.
Połączenie systemu wayfindingu z elementami brandingu przestrzeni tworzy także spójną opowieść wizualną, która wzmacnia wizerunek marki i pomaga zarówno pracownikom, jak i odwiedzającym lepiej identyfikować się z wartościami firmy. Przemyślany system wayfindingu nie tylko ułatwia nawigację po biurze, ale także wpływa na estetykę wnętrza, gdzie takie elementy jak oświetlenie ledowe czy instalacje świetlne dodają unikalnego charakteru całej aranżacji i tworzą pozytywne skojarzenia związane z miejscem pracy.
Elementy skutecznego wayfindingu
Kiedy wayfinding jest odpowiednio zaprojektowany, to mało kto zwraca szczególną uwagę na jego wszystkie elementy. Oznakowanie biura jest wtedy tak zrobione, że nikomu z reguły nie zdarza się pochwalić tego, że znaki kierunkowe są dobrze widoczne i odpowiednio poprowadziły daną osobę. Z kolei brak odpowiednich elementów z zakresu wayfinding od razu jest widoczny i często spotyka się to z krytyką. Jakie więc elementy powinny się znaleźć w projekcie oznakowania biura?
Mapy i plany pięter
Odpowiednie oznakowanie pięter ma ogromne znaczenie dla pracowników i ludzi poruszających się po biurze, w szczególności, jeśli ono jest wielokondygnacyjne. Mapy i plany pięter w znacznym stopniu ułatwiają poruszanie się po obiekcie i umożliwiają wizualizację tego, jak ludzie poruszają się w danej przestrzeni. Sam plan piętra pokazuje tylko pomieszczenia, które znajdują się na konkretnej kondygnacji oraz wszystkie wyjścia, wejścia, schody, czy też windy. Dzięki niemu można sprawdzić, czy na danym piętrze znajduje się miejsce, do którego jakaś osoba się przemieszcza. Z kolei mapy pokazują ogólny plan całego biura. Pozwala to na sprawdzenie układu pomieszczeń oraz rozkładu pięter. Zaznaczone są na niej również najważniejsze punkty w całym biurze.
Znaki kierunkowe
Informacja o dostępnych biurach na danym piętrze może być umieszczona na tabliczce przydrzwiowej, która będzie trwale zamontowana na ścianie. W przypadku tymczasowego oznakowania lepszym wyborem będzie tablica na stojaku, którą można łatwo przestawić i dostosować do bieżących potrzeb. W biurach otwartych dla większej liczby osób powinny znajdować się wyraźne oznaczenia klatek schodowych i toalet, które ułatwią orientację w przestrzeni. W miejscach, gdzie jest to konieczne i niezbędne, warto również umieścić tabliczki z informacjami „zamknięte” lub „nie wchodzić”, szczególnie w strefach, do których nie każdy powinien mieć dostęp.
Kolorystyka i oznaczenia wizualne
Elementy oznakowania biura powinny nie tylko estetycznie wyglądać, ale także idealnie komponować się z przestrzenią. Istotne jest to, aby nie atakowały one ludzie z każdej strony swoją nachalnością, ponieważ mogą wtedy utrudnić poruszanie się po danej przestrzeni. Z kolei z drugiej strony odpowiednio zagospodarowane miejsca będą przyciągać wzrok, wzbudzać pozytywne emocje i jednocześnie przekazywać istotne informacje osobom przemieszczającym się po biurze. Ważną rolę odgrywa jeszcze dobór kolorów, który powinien komponować się z identyfikacją wizualną marki. Oczywiście, takie elementy jak oznakowanie świetlne awaryjne mają z reguły jeden uniwersalny kolor.
Jak zaprojektować oznakowanie biura?
Jak powinno być dobrze oznakowane biuro? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów. Warto, aby pojawiło się duże i czytelne logo. Jest to najważniejszy element dobrego oznakowania biura. Z daleka informuje przechodniów o lokalizacji siedziby firmy i sprawia, że budynek staje się punktem orientacyjnym na miejskiej mapie. W ten sposób wzmacnia obecność marki i tworzy jej rozpoznawalność oraz zakorzenia się w świadomości mieszkańców. Logo umieszczone na elewacji powinno mieć odpowiednie rozmiary, a jego podświetlenie dodatkowo zwiększy jego widoczność, nawet w pochmurne dni.
Istotne jest także to, aby pamiętać o odpowiednich tabliczkach i znakach kierunkowych oraz umieszczeniu ich w odpowiednich miejscach. Nawet stylowe tabliczki biurowe nie spełnią swojej funkcji, jeśli zostaną zamontowane w niewłaściwych miejscach, gdzie pozostaną niezauważone przez ludzi. Wysiłek i poniesiony koszt okażą się wtedy zbędne. Aby tabliczki, zarówno kierunkowe, jak i przydrzwiowe, skutecznie spełniały swoją funkcję, powinny być umieszczone na wysokości wzroku. Dodatkowo warto zadbać o ich montaż w miejscach łatwo dostępnych, takich jak rozwidlenia dróg, rogi korytarzy czy wnętrza wind – wszędzie tam, gdzie użytkownicy naturalnie ich potrzebują.
Projektując oznakowanie biura, należy również mieć na uwadze to, aby było ono zgodne z wytycznymi zawartymi w Brand Manual. W ten sposób będzie można zachować spójność i harmonię z istniejącymi elementami wizerunku marki. Biuro powinno być oznakowane w sposób, który odzwierciedla charakter firmy i współgra z pozostałymi elementami, czyli z logo, wizytówkami, papierem firmowym, odzieżą firmową oraz gadżetami.