Do czego służy szatnia pracownicza?
Szatnia dla pracowników to niezbędne pomieszczenie w każdym miejscu pracy, gdzie konieczna jest zmiana odzieży prywatnej na roboczą. Jej głównym celem jest zapewnienie wygody i bezpieczeństwa pracownikom. Ponadto szatnia służy także do przechowywania odzieży oraz innych przedmiotów, które nie są potrzebne do wykonywania obowiązków zawodowych. Na jej wyposażenie składają się przede wszystkim meble socjalne, które w znacznym stopniu ułatwiają przebieranie się przed oraz po pracy.
Projekt szatni z dobrze dobranymi szafkami pozwala także utrzymać higienę osobistą pracowników oraz porządku w zakładzie pracy. Osoby zatrudnione korzystają z niej przede wszystkim po to, aby zmienić ubrania. Pomaga to w zachowaniu standardów sanitarnych oraz ogranicza przenoszenie zanieczyszczeń pomiędzy miejscem pracy a domem. Warto też zaznaczyć, że szatnia musi być odpowiednio oznaczona, aby pracownikom łatwiej było do niej trafić. W tym celu najczęściej korzysta się z wayfinding.

Szatnie pracownicze — przepisy i wymagania
Przepisy i wymagania związane z szatniami pracowniczymi zostały opisane w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 roku. Określają one dokładnie jaka powinna być temperatura w szatniach, jak powinny być one podzielone, czy też jakie powinny mieć wymiary.
Podział szatni dla pracowników ze względu na płeć
Podział szatni ze względu na płeć to temat, który jest niezwykle często poruszany. Należy jednak wiedzieć, że znajdują tutaj ogólne przepisy, które zawarte zostały we wspomnianym powyżej rozporządzeniu. W zakładach pracy, gdzie na jednej zmianie zatrudnionych jest ponad 10 osób, wymagane jest oddzielenie szatni dla kobiet i mężczyzn. Dodatkowo pracodawca zobowiązany jest do wyposażenia tych pomieszczeń w miejsca siedzące, które powinny być dostępne dla co najmniej połowy liczby pracowników z największej zmiany. Jeśli jednak na jednej zmianie pracuje mniej niż 10 osób, wtedy mogą one korzystać ze wspólnej szatni. Co jednak istotne, pracodawca musi udostępnić kobietom kabiny do przebierania się.
Jakie powinny być wymiary szatni w biurze?
Przepisy BHP dokładnie opisują, jakie są wymagania dotyczące wysokości i powierzchni szatni pracowniczych, aby zapewnić wygodę i funkcjonalność pomieszczenia. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej wskazuje, że każda szatnia powinna zapewniać odpowiednią przestrzeń do przebierania się oraz przechowywania odzieży. Minimalna wysokość pomieszczenia to 2,5 m. W niektórych przypadkach może być ona niższa, jeśli spełnione są określone warunki techniczne.
Powierzchnia użytkowa szatni musi odpowiadać liczbie osób z niej korzystających, tak aby każdy miał zapewnioną swobodę ruchu i komfort podczas przebierania się. Przepisy te mają na celu stworzenie przestrzeni funkcjonalnej i dostosowanej do potrzeb użytkowników. Warto dodać, że przejścia komunikacyjne np. z szatni na korytarz, nie mogą być węższe niż 1,5 m.
Jaka powinna być odległość między szafkami w szatni dla pracowników?
Zgodnie z przyjętymi normami, na każdego pracownika korzystającego z szatni powinno przypadać co najmniej 0,5 mkw wolnej przestrzeni podłogowej. Oznacza to, że dla dwudziestu osób szatnia powinna mieć minimum 10 mkw powierzchni. Nie ma jednak ograniczeń co do maksymalnej wielkości. Z kolei szerokość pomiędzy szafkami, która będzie gwarantowała komfort poruszania się, powinna wynosić około 1,5 m, a odległość pomiędzy ścianą a zewnętrznym wieszakiem przynajmniej 95 cm.
Odpowiednie oświetlenie szatni
Standardy przestrzeni socjalnych wymagają oświetlenia o natężeniu 200 luksów. Ma to na celu zapewnienie odpowiedniego komfortu wizualnego pracowników. Z kolei wysoki współczynnik oddawania barw wpływa na lepsze postrzeganie kolorów, co jest istotne w przypadku odzieży. Warto również dodać, że oświetlenie w szatni powinno być zbliżone do światła dziennego. Przede wszystkim musi być ono wystarczające do bezpiecznego korzystania z szatni i spełniać wymogi bezpieczeństwa i higieny pracy.
Jaka powinna być minimalna temperatura w szatni pracowniczej?
Zgodnie z przepisami BHP minimalna temperatura w szatniach pracowniczych powinna wynosić 16 stopni Celsjusza. Warto zaznaczyć, że jest to szczególnie istotne w okresie zimowym, kiedy temperatury na zewnątrz są znacznie niższe. Co istotne, jeśli pracownicy wykonują swoje zadania w warunkach z niższą temperaturą lub większą wilgotnością, warto jej wartość w szatni podnieść wyżej, aby zapewnić im wyższy komfort podczas przebierania się.
Ważnym elementem jest także odpowiednia wentylacja pomieszczenia, która pozwala utrzymać właściwą temperaturę oraz zapobiega gromadzeniu się wilgoci. Skuteczna wentylacja zapewnia nie tylko ciepło, ale także pomaga w eliminacji nieprzyjemnych zapachów, co poprawia warunki w szatni.

Projekt szatni pracowniczej — co powinno się znaleźć w jej wyposażeniu?
Bez względu na to, czy jest to projekt biura z szatnią, czy też samej szatni pracowniczej, niezwykle ważnym punktem jest jej wyposażenie. Przepisy Rozporządzenia wymagają tego, aby każda szatnia była wyposażona w indywidualne szafki, które zapewniają możliwość bezpiecznego przechowywania odzieży. Szafki do szatni pracowniczej muszą być zamykane, aby zapewniały ochronę rzeczy osobistych. Pomieszczenie powinno mieć wystarczającą przestrzeń, aby umożliwić wygodne przebieranie się.
Zgodnie z zasadami BHP, szatnia powinna być regularnie utrzymywana w czystości oraz zapewniać odpowiedni klimat wewnętrzny. Mowa tutaj o wentylacji i ogrzewaniu w chłodniejszych miesiącach. W zakładach pracy, gdzie pracownicy mają kontakt z substancjami niebezpiecznymi, niezbędne jest wydzielenie osobnych miejsc do przechowywania odzieży roboczej i codziennej, aby zapobiec ich wzajemnemu zanieczyszczeniu.