Recepcja w firmie – jak ją mądrze zaplanować?
Kluczem do sukcesu w tworzeniu nowoczesnej recepcji biurowej jest planowanie.
Pamiętaj, że to nie tylko stanowisko pracy recepcjonistów, ale też wizytówka firmy. Z tego powodu lada i jej najbliższe otoczenie powinno być estetycznie spójne z pozostałą częścią biura, a także adekwatne do branży, w jakiej działa firma.
Innych wnętrz oczekują klienci agencji marketingowej, a innej osoby chcące skorzystać z usług kancelarii prawnej. W pierwszym przypadku z pewnością docenią oryginalne i kreatywne rozwiązania z luźnym charakterem, a także jasne przestrzenie, w tym białą recepcję inspirowaną skandynawskim stylem. Z kolei branża prawnicza wymaga tradycyjnego podejścia do aranżacji recepcji. Tu lepiej zadziała czarna recepcja ze złotymi, brązowymi lub ciemnozielonymi akcentami.
W procesie planowania uwzględnij też funkcjonalność recepcji w firmie. Dobrze, jeśli pracownik będzie w stanie utrzymać stały kontakt wzrokowy z klientem i nie będzie za nią zbyt mocno schowany, bo to może stworzyć wrażenie niedostępności i zniechęcić odbiorców. Przeszklony front jest jak najbardziej możliwy, ale ma uzasadnienie przede wszystkim w branży medycznej; w innych lepiej z niego zrezygnować na rzecz otwartości na klienta.
Lada w recepcji powinna być wykonana z solidnego materiału, łatwego w czyszczeniu. Warto, by pozostałe meble, jak szafki na dokumenty czy półki, pochodziły z tej samej kolekcji lub chociaż miały podobny kolor i fakturę. Pamiętaj, by nadać recepcji unikalny charakter, na przykład wieszając na ścianie za ladą logo firmy lub firmowe dyplomy (ale w umiarkowanej liczbie!).
Jeśli do siedziby firmy przychodzi sporo klientów i czasami zmuszeni są czekać w kolejce, stwórz małą poczekalnię, rozszerzając recepcję o stolik kawowy, przynajmniej dwa wygodne fotele lub sofę. W miarę możliwości postaraj się pozytywnie nastroić odwiedzających. W tym celu wzbogać przestrzeń o automat z wodą, klimatyzację i delikatną muzykę w tle.
Jakie wymiary powinna mieć nowoczesna recepcja?
Wymiary recepcji będą inne w zależności od branży i płynących z tego potrzeb, a także możliwości metrażowych. Wbrew pozorom nie obowiązuje tu zasada „im więcej, tym lepiej”. Znacznie lepsze wrażenie na klientach zrobi mała, ale przemyślana i nowoczesna recepcja niż ogromna, przytłaczająca lada. Dla podstawowych potrzeb w zupełności wystarczy 10-15 m2. Z kolei by stworzyć recepcję z małą poczekalnią, potrzeba dodatkowo 5-10 m2.
Jeśli chodzi o meble w recepcji, tak zwany blat roboczy zwykle ma szerokość 60-90 cm, z czego pulpit bezpośredniej obsługi klienta zajmuje około 30 cm. W większości przypadków sprawdzi się dość wysoka lada, przystosowana do obsługi gości zajmujących pozycję stojącą, czyli o wysokości około 110 cm. Przy czym gdy zależy Ci na dostosowaniu wymiarów recepcji do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, pulpit (lub chociaż jego część) nie powinien być wyższy niż 90 cm.
Lada w nowoczesnej recepcji
Lada w nowoczesnej recepcji to przede wszystkim minimalistyczny, elegancki design. Warto wybierać modne materiały, takie jak szkło, metal czy drewno, które nadadzą pomieszczeniu profesjonalny wygląd. Zwróć uwagę, że każde z tych tworzyw ma inny charakter – recepcja drewniana jest przytulna, a metalowa chłodna. To pozwoli uzyskać określony efekt wizualny. Możesz też połączyć dwa na pozór niekompatybilne materiały, zwłaszcza, gdy interesuje Cię recepcja loftowa lub recepcja industrialna, ale to będzie wymagało większych umiejętności aranżacyjnych, może nawet pomocy specjalisty.
Poza tym duże znaczenie ma wyposażenie recepcji. W nowoczesnym wnętrzu nie może zabraknąć niezbędnych urządzeń, takich jak komputer, telefon, drukarka, a także materiałów reklamowych, w tym ulotek i długopisów. Każda z tych rzeczy powinna mieć swoje miejsce – to ułatwi utrzymanie porządku, który wzmocni pozytywny odbiór biura przez gości.
Recepcja narożna z poczekalnią
Jeśli masz do dyspozycji niewiele miejsca, a potrzebujesz recepcji z funkcją poczekalni, wybierz kącik w formie narożnika. Z nim efektywnie wykorzystasz przestrzeń dostępną w rogu i trudną do zaaranżowania, pozostawiając więcej miejsca na stolik i fotele dla gości. Nie staraj się jednak za wszelką cenę zmieścić wielu mebli w małej recepcji. Pamiętaj, że pracownik potrzebuje odpowiednio dużo miejsca za ladą, by móc bezpieczne i wygodnie realizować swoje zawodowe obowiązki.
Recepcja półokrągła
Z recepcją półokrągłą stworzysz atmosferę zapraszającą do rozmowy, bo taka lada, delikatnie „wychodząca” w stronę klienta, naturalnie zachęca do podejścia, zwłaszcza gdy zostanie wzbogacona o tabliczkę informacyjną lub broszury reklamowe. Sprzyja też otwartej i bezpośredniej komunikacji. Poza tym półokrągła recepcja to świetny pomysł do pomieszczeń o nietypowych kształtach, w których standardowa, prostokątna lada nie wyglądałaby zbyt dobrze, a także gwarancja większej prywatności dla pracownika za pulpitem, który z każdej strony jest otoczony blatem.
Jako Lafrentz Home stworzymy dla Ciebie idealną recepcję! Kliknij i sprawdź naszą ofertę projektów i realizacji przestrzeni komercyjnych.